onsdag 24. oktober 2012

Vått og kaldt!

Jeg gambler alltid om høsten. Regner med at plantene kan stå ute en uke til..............og en til...........og...
Men i går så jeg på langtidsvarselet at det nok ville bli frost - ikke denne, men neste natt...........
 
Frosten kom en natt tidligere -
I morges måtte jeg skrape bilen og det var minusgrader!
Så i ettermiddag har jeg bært potter og ryddet alt inn.
 Det ble mørkt før jeg var ferdig.
Men det ble veldig fint i kjelleren!

Det er fint en stund iallfall. Pleier ikke å være så moro i januar....
Pleier å ta av alle blomstene, men noen fine har likevel fått beholde blomstene.

De fleste plantene er klipt ned, men de jeg tok inn i kveld hadde jeg ikke tid til å pynte på.
En samplanting med 'Lady Plymouth'  og 'Atomic Snowflake' hadde blitt kjempestor i løpet av sommeren.

Friserte duftpelargonier.

Jeg stabler plantene så godt jeg kan, med lys til alle.
Jeg har ei 400W lampe + noen lysstoffrør, og har på lys ca 12 timer i døgnet.

Den svarte stemorsfoilen, som ser mer lilla ut på bildet var så fin, så den får blomstre ferdig i kjelleren. Det er vel ikke så sansynlig at den overlever vinteren...
Det var en stor lettelse å få plantene inn. 
Nå kan jeg kose meg inne og ikke bry meg om at det er kaldt!
Dessuten hører jeg til den sjeldne mennesketypen - som gleder meg til november og det fine lyset! - novemberlys er fantastisk foto-vær!
Ha en fin høst, dere som kikker innom bloggen min.
:-)

2 kommentarer:

  1. Det er innmari godt å slappe av når plantene er i hus. Vi kjøpte vekstlys fra Grønt fokus i fjor. I mai før vi bar ut peargoniene var de så frodige, mye frodigere enn da vi bar dem inn! Takk for oppmuntring om godt fotolys i november. Anne

    SvarSlett
  2. Det må ha vært litt av en jobb å ta inn alle de flotte pelargoniene. Skjønner jo at du det ble utsatt så lenge som mulig.

    SvarSlett