tirsdag 30. oktober 2012

Overvintring av pelargonier

Jeg starter forberedelsene til vinteren allerede i august. Da setter jeg stiklinger av de fleste pelargoniene, de jeg absolutt ikke vil miste....(og det blir i realiteten de fleste.....)



Pelargoniene flyttes inn når faren for nattefrost nærmer seg. Det er en fordel å la plantene gradvis venne seg til en kaldere tilværelse, mot hvile. Jeg setter dem ofte inn i drivhuset en stund - en mellomstasjon mellom ute og kjelleren.


De zonale, englene og de engelske vil først inn. Duftpelargonier liker seg godt ute om høsten.
Våte planter må få tørke opp – helst bør de være tørre når de tas inn.
Sjekk plantene for utøy (rotlus, lus, snegler med mer).


Klipp ned til ca 10cm høyde hvis du har mange.
Fjern blomster og knopper.
Klipp ned duftpelargoniene, englene og de engelske om høsten. De setter knopper i den kjølige hvileperioden (OBS når de står lyst!) De trenger litt mer vann enn de zonale.
Noen bytter jord og/eller potte. Plastpotter holder bedre på fuktighet og må ikke vannes så ofte. Avhengig av luftfuktighet og temperatur der plantene står.

Forebyggende luse-kur: løse opp Provado-pinner i vann (1 ½ pinne pr 2 liter vann)
Pass på at det ikke blir for fuktig der plantene står. De får lett råte/mugg. Rothalsråte angriper oftest unge planter. Man kan dusje med Atamon for å forebygge.


Overvintringen fungerer best når det er lyst og svalt, 5-8 grader.
Sparsom vanning, jorda skal være lett fuktet. 
Hovedsaken er å finne balansen mellom temperatur, lys og vann.

Jeg overvinterer plantene mine lyst, med tilleggslys 12-15timer pr døgn.

Dette var noen ord om mine erfaringer med overvintring - på oppfordring fra Ole. Hyggelig med tilbakemeldinger!

Håper noen finner det nyttig.
 


15 kommentarer:

  1. Hej Bjørg
    Tak for din beretning om overvintring. Som nybegynder er det rart at se hvordan andre og mere erfarne gør det.

    Havehilsen
    Ole

    SvarSlett
  2. Hei Bjørg! Har lest ditt innlegg om vinteroppbevaring av pelargoniaer. Dette med Atamon og Provado pinner er nytt for meg. Har du mulighet til å kommentere mitt innlegg i dag og gi meg tips om luseangrep blir jeg selvfølgelig glad. Ønsker deg en god kveld

    SvarSlett
  3. Hei igjen Bjørg og tusen takk for dine nyttige tips du ga meg :-) Alltid godt å ha bloggvenner som kan noe mer enn en selv. Ønsker deg en superfin helg!

    SvarSlett
  4. WOW! så mange pelliser du har! Tror jeg må kikke innom hit flere ganger utover sesongen.

    SvarSlett
  5. Takk for fint innlegg! Mange av mine pelargonier døde i kjelleren i sommer, så neste år må jeg ha en annen fremgangsmåte for overvintring. Jeg skal lagre dette innlegget!

    SvarSlett
  6. Nyttige tips! Jeg lærte en gang av en eldre dame at disse blomstene skulle stå i en mørk kjeller over vinteren. Noe erfaring med det kontra med at de skal stå lyst?

    SvarSlett
  7. Dersom man ikke har et lyst sted å overvintre pelargoniene kan de godt stå mørkt. Da kan du klippe dem ned før du setter dem inn, for bladene vil visne. Vanningen er minimal i så fall. Hvis de står lyst vil de være litt mer i vekst og trenger litt mer vann. Det er kombinasjonen av temperatur, lys og vann som er viktig. Fordi det ikke er nok lys hos oss om vinteren lar vi plantene gå litt i dvale (setter dem kjølig). Pelargonier er lette å få til. :-)

    SvarSlett
  8. I like looking through an article that can make men and women think.
    Also, many thanks for permitting me to comment!



    Here is my web blog - Enjoy England v Uruguay on the computer free on high definition stream

    SvarSlett
  9. However, there are no differennt than if the lifting of heavy running and racing.
    Like the full-scale Widgeons that travel to Houlton for
    a single city, especially at the World Cup 2014 football match between two
    colliding athletes with and help design. He tried to
    skate in the financial sense, well, wwhich made it on the outfitter internet e-book
    companies. And individuals come to mind are soccer and football players are doing quite well outfitter in exerting games would mean a
    collection of cars from Lotus have been by 2 putts.


    my web blog ... sprzęt do ćwiczen (http://Reklama.Uzeik.net/profile.php?id=1003902)

    SvarSlett
  10. I enjoy what you guys are up too. This kind of clever work and exposure!
    Keep up the awesome works guys I've added you guys to our
    blogroll.

    Stop by my web blog - http://fucksbit.com/

    SvarSlett
  11. Everything is very open with a really clear description of the challenges.
    It was really informative. Your site is useful.
    Thanks for sharing!

    site de rencontres

    SvarSlett